1410百里基地-観閲式前夜-

Good evening, everyone.
In October, it is comfortable season in Japan.
Many JASDF AB hold airshows in this season, Hyakuri AB ordinary does.
However, 1 time per 3 years, JASDF AIR REVIEW is held in the base.
2014 is this year, in addition, it is 60th anniversary of JASDF.

Hyakuri AB prepares for this REVIEW, so I went to see it twice!
Well, let's see their practice!

JASDF 305 SQ F-15J
IMG_8905_20141028214923310.jpg
12年の特別塗装祭、13年のベイパー祭(但し前日予行だけ)に続いて
今年の百里はどんなエアショーを見せてくれるのか?
WKTKしながらエアショーガイドを開くと、
な、なんと今年は航空観閲式じゃまいかショボーン(・ω・`)・・・
やらないよりはいいけどね・・・あんまり派手に飛ばないよね。
だが総理大臣に見せるとあって練習度合いは半端じゃありません、
失敗できない30cmの平均台は紐付きの崖っぷちより高難度です!
そんなわけで1カ月前からバンバン予行してると聞いて、
10月は3日・19日前週予行・本番と百里強化月間です!

Charging F-15
IMG_8978.jpg
Of cource, I can't watch practices from the inside.
But you can see demonstration much better from outside,
because fighters fly over outside (doesn't over AB).
This plane is normal livery, but very powerful.

Rainbow vaper!
IMG_8933_2014102821492440a.jpg
最近の研究課題の一つ、虹色ベイパー。
逆光かつベイパーに陽が当たらないと虹が出来ないので、
90°ターンより(相対角度的に)45°位が望ましいのだが。
側面カタログ写真→背中バックリショット→虹やフレネル反射 と
どんどんリスク選好的になるのが戦闘機撮影です。
う~ん、これだと主翼前縁少しだけねぇ。

IMG_9012.jpg
Recently, I challenge to take "Rainbow Vapor" shot.
If here is RIAT or Radom, I'll never try such risky shot.
But here is Hyakuri AB, 100minutes from my house.
Add to that, I can take F-15J every time in Hyakuri.
Therefore, I take a risk and pursue an impressive shot.

West R/W
IMG_9091.jpg
T-4が民間側に降りると聞いて慌てて脚立へ。
あれ?1年くらいのってなかったけど、こんなにアンバランスやったっけ?
本当はF-15で撮りたいのですが、T-4でも結構な迫力になりますね。
F-15といえば、60周年の青梅が背中は見せないわ
千歳に異動訓練に出かけるわで全然撮れないとか。
これ書いてる週末の入間に派地上展示に必ず来ると思っていますが。
ついでにハセガワも必ず出すと確信しています。
あ、小松スペシャルの後でいいよ。ゆっくりイイ仕事してくだしあ。

Pilots
IMG_9106.jpg
West R/W of Hyakuri AB is built for passenger aircrafts as Ibaragi airport,
but JASDF sometimes uses it.
This R/W is very close to spotting point, may be less than 50m?
So if you go to Hyakuri AB, just come here at first.

春秋航空 A320s
IMG_8210.jpg
なんと春秋航空にシャークレットがついてるじゃまいか/(^ω^)/
これはぜひ撮らねばと車輪の下・・・じゃなかった脚立の上で待機していると、
地元のファン様一同さえも騒然な出来事がっ∑(゜Д゜)!
なんと管制を無視して自衛隊側の滑走路から飛んで行きました。
間違いなく自衛隊側を偵察するための諜報活動です。
理由?やらない理由がないからです(それも理由としてどうかなw)。

Autumn sky
IMG_9149.jpg
It tends to be blue sky with thin fog in Japanese Spring and Autumn.
Small clouds spreading in the sky make good background for 2 F-15J!
Those 2 planes fly by very tight formation,
it clearly show how JASDF trains well!

High rate climb?!
IMG_9275_2014102821500401a.jpg
F-15EJ(コンフォーマルタンク無し)のハイレートクライム!
ガンシップグレイの塗装と青空のコントラストが映えます!
機体に陽が当たってないだけだろ ⊃(´・ω・)⊇⊃)Д`) なぜバレたし
しかもカメラ20度傾けて撮影してますが(笑)、
状況に応じて臨機応変に良い絵を発想できるのは良いことだと思う。

Orange colour F-15
IMG_9387.jpg
Sunset is 1700~1800 in this season.
Reflection of roundels, wings, and metal parts aft of body are difference.
A missle under left wing is inate, can you see blue line?
JASDF fighters seldom have missles when they practise,
because pilot can emulate launching action with only one dammy.

 ここまでが10月3日の外撮り。川崎からの出撃ルート確認も兼ねてましたが、
行きは0530出発でほとんど混まずに100分で着きました。
以前の2.5時間に比べると大幅短縮です!
もっとも起床時刻は変わらないですし、
百里のフライトは0900からなのであまり意味は無いのですが(^^ゞ。
一方帰りは守谷あたりで確実渋滞、3時間かかります。
スカスカの道を長時間走る方がストレス的にはマシかもしれません。

 さて絶賛血惨3連休オールスタンディング休出の翌週日曜、
ここからは観閲式総合予行編です!

Skymark B738w “One piece”
IMG_8226.jpg
0300発、0450石岡着でM様に拾って頂いて
百里近所の駐車場(普段は弁当屋:笑)で常連の皆様にご挨拶。
シャツに上着一枚で行ったが、この日は抜群快晴の放射冷却でうをさみぃ!
暁に平行に立って体を温めました。

1130のフライト開始までは山川門近辺で
変形バイク(?!)やら写真集やらを見てマターリ談笑、
実はこういう時間が一番楽しかったりする。
をぉ、羽田でロクに撮れなかったワンピースジェットが撮れた(・∀・)。

B747-400
IMG_8292.jpg
2 planes from review passing flight.
This is the JASDF B747-400 based in Chitose AB.
The Air Force one of U.S. is B747-200,
so this plane might be the most luxurous governmental plane.
By the way, can you see 60th logo on winglet?

F-15 demonstration
IMG_9711_201410282151425cb.jpg
いよいよ戦闘機のフライト開始、
思えばこの小一時間のために朝の3時からフル稼働であります。
山川門近辺を中心にグルグル回るので、
順光バックショットから逆光ベイパーまで狙えました!(^^)v

Knife edge pass(翼端白刃)
IMG_9749_20141028215144d16.jpg
White Japanese sword appeared on right wing during knife edge pass!
As I said, I try to take "rainbow vapor"shot.
This F-15 has it to some extent, but there is a big space of improvement...

F-2A AGG demonstration
IMG_9792.jpg
F-15の離脱直前(直後に非ず)にF-2登場っ!。
ちょうど2機で並走するF-15の上からかぶさる様に進入、
両者豆粒ですが映画の空中戦のワンシーンみたいで、
広角が手元にあれば撮りたかったのですがぐぬぬ。。

XC-2 pass
IMG_8384_20141028215107dd6.jpg
C-2 suddenly appeared after fighter's demos!
Compared to C-1 which was flying nearby it, C-2 is very big.
The engine of C-2 is same with B767 and C-1's is B737,
thus the scale of fuserages also vary proportinnally.

 Blue Impulse showed us acro show at last.
Today, weather is blue sunny with few clouds, very favourable!

Blue Impulse show
IMG_9823_20141028215148c95.jpg
チェンジオーバーターンをかける瞬間、
トレイル隊形から傘型隊形への転換を狙ってみた。
縦長の隊形(つまり縦構図)で横幅が無い時に狙うので、
ズームで引き気味にやらないと難しいですね。

Rainfall
IMG_8419.jpg


Rolling combat pitch
IMG_8434.jpg
ロリコンも晴れてるなら広角で撮るのをお勧めする科目。
正確な一定間隔でブレイクしたT-4が円弧を描いて
飛行場着陸コースの同じ軸線上に再度乗るのは、
素人目にも高い練度を感じさせます。

ときにこの場所、見通しは良いのですが羽虫が多くてウザいです。
暖かい日にはレンズフードの中に入ってないか確認しないと・・・。

60th anniversary flight
IMG_8450.jpg
At the end of the review, 13 T-4 made a big "60" formation.
JASDF history has started from 1954.
Before WW2, there were IJN AF and JAAF in Japan,
but both organisation vanished by the loss of the war.
If I add histories of them,
Japanese airforce history would be more than 100 years.

 そんなわけで1300頃には全部のフライトが終了、
基地内では地上展示の時間なのですが基地外はお帰りです。
ちょうどお昼時だったのでファンの皆様で喫茶店でお食事会。
ピザ・ドリアのあと生クリームガン積みのパフェは
やや食べ過ぎとの誹りを免れなかったな、常識的に考えて・・・。
石岡駅まで送って頂いて今日はお開き、
百里でいつもお世話になるM様とベテランファンのU様&G様、
他のファンの皆様も、今日も遊んで頂きありがとうございましたー!

 さて翌週の本番も外周での撮影を企画していると、
ぬ、ぬぁんと!中に潜り込む事ができましたYO~!!
次回、航空観閲式本番、お楽しみに~ノシ!

スポンサーサイト

1409小松航空祭-Bravo, Komatsu AB!-

 晩上好~(´∀`)ノ、小松航空祭 後編 開始!
飛行 展示後、我 移動 祭会場、継続 撮影 地上展示!

 皆様こんばんは、現在絶賛血惨(決算)中のREMCATです。
12日連続で0800-2300出頭とか初めてやるわwww。
しかし10月後半から11月末まではほぼ毎週航空祭なので、
小松航空祭の記事をそろそろ仕上げねばねば。
あ、雌株やワカメと一緒に毒をも食らう度量も必要だよね。

それにしても冒頭のセリフ、
中国語を全く習ったことが無くても意味が分かるのって、
やっぱり日本は漢字文化圏なんだなぁしみじみ。

Airshow centre
IMG_7832.jpg
After flight performance of top SQ in JASDF,
I moved to show area by bicycle. It took only 20 minutes.
Komatsu AB is also used as Komatsu airport,
so you can take both passengers and fighters.

B737 high G turn
IMG_8504.jpg
F-15に対抗してANAのB3も離陸直後にハイGターン。
何度カメラ傾けた?⊃(′・ω・)⊇⊃)Д`)60度くらいかな
そいや最近、2年前の那覇便でスプリットSしたニュースが蒸し返されてましたけど。
B3って2.5Gかけてあんな機動しても壊れないのね。
それはそれである意味安心して乗れる。
他にもB707のバレルロールやファーンボロのデモフライトなど噂はかねがね。
旅客機だけが機動飛行するエアショーとかあっても面白いんじゃね(笑)?

VADS
IMG_7810.jpg
Vulcan Air Defence System.
With radar, this machine gun fire toward hostile planes.
2014 is JASDF 60th year, so each unit purchase memorial decals.
Behind the gun, big decal is put on radar. I think it is the biggest one.

Oraf Disney staff, please don't see this blog...
IMG_8355.jpg
あ、これネズミーの中の人が見たらやっぱ色々マズいっすかね。
でも本物より数段怖いというか怪しさアップしてる気がしますね。
アナ雪ね・・・家でDVD見たけどね・・・。
なんでLet it go があんなに流行ってるのか分からない。
シチュ的にはあれって、下界が辛いから山の中にヒッキーして
後はもうどうにでもな~れ /(´・ω・)/⌒ポイッ ってことでしょ?
とても前向きに自分らしくって意味には受け取れないんだが。

F-15J 303sq Scramble!!
IMG_7918_20141005113443345.jpg
Definitely the best action in this airshow.
To intercept the unknown, 2 F-15J took off speedy.
This air defence is kept 24 hours a day, 365 days a year.
By this tough preparation for potential enemy,
Japanese people can live in peace, thank you for your work!

このあと303sqのパイロットにサインのおねだりに行ったら、
去年の入間でサインをもらった人でした。
今年もオープニングの編隊長を務めておられたそうです。
「頑張ってください!」と国民の負託を示しておきましたが、
不明機がSu-27だったら引っ立てて地上展示させてほしかった(笑)。

F-15J 306SQ JASDF 60th Anniversary livery
IMG_8343.jpg
Perfect blue sky at last came on me!
Actually, when I go to aiprport, it often becomes sunny.
On the other hand, when I'm with a girl, it often becomes rainy.

F-15J 303SQ JASDF 60th Anniversary livery
IMG_8373.jpg
青空バックに特別塗装ウフフ・・・グラウンドネ申ショットmjkt!
あ、mjkt はktkrとかgkbrと似た使い方でマジキター(゜∀゜)! 
という意味の当ブログ内の造語です。今作った。
なに自画自賛してんだ というツッコミ対策に yjkt(ヤジキタ)もあります。

F-2B 3SQ
IMG_8368.jpg
Beautiful ground shot with blue sky.
Some CANON cameras equips variangle viewer,
this function let camera-man to take shot from ground level.
Ordinary fighter becomes very powerful!!
By the way, when I go abroad, everyone in the world has CANON or NIKON camera.
I feel very happy because so many people use Japanese products.

Low angle shot
IMG_8396.jpg
EOS70Dを導入した理由の一つがこのバリアングル機能、
下から仰ぎ見ると独特の迫力が出てカッコイイ!
ところでEOS7D Mark2が初代の倍くらいのスペックで発売ですね。
う~ん・・・流石に70D導入したばっかりだし、これ以上軍拡しないって言ったし・・・。
でも空自もF-4EJの直後にF-15J導入してるし、
軍拡しないと言ってしなかった政治家はいないしなぁ・・・。
興味はありますが、現状の装備で全く不満はないので自粛。
むしろ旅費に回して、撮影者の技量をもっと底上げすべきだろJK・・・。

 Well, now let's watch the performance of JASDF acrobat team,
Blue Impulse! Today's sunny sky will upgrade its show!

Diamond take off
IMG_7975_201410051135217c8.jpg
藍色衝撃小組 開始 飛行展示、一起 看看 日本只一 曲技飛行隊的 名演技!
曇天下 演技是 非常不好、還是 晴天下的是 最高美麗!
You see?! BI took off under the clear weather!
Japanese Autumn weather changes very frequently,
so this blue on Blue is very precious chance!

Wide to delta roop
IMG_7952 (2)
快晴ではブルースクリーンになってしまって面白くないのですが、
この日は色んな秋雲が素晴らしいステージを作りました。
大きな薄雲を避けて白線が空に引かれます。

Double knife edge pass
IMG_8148.jpg
2 T-4 pass with keeping knife edge, excellent!
BI No.1~4 mainly fly by tight formation, and 5&6 show speedy maneuvers.
Formations show well trained JASDF pilots ability,
and agile movement lure audience!

Huge heart
IMG_7972 (2)
ハートは大きなスペースが必要なので雲にかかりやすいですが、
綿のクッションの上に置かれた様に見えますね。
コメントが短い場合、REMCATは大抵酔ってるか飽きてるか眠いです。

Marathon course in the sky
IMG_7983 (2)
Took by "groundscape mode", so blue sky is emphasized very well!
White lines seems course of marathon.
By the way, I think "the battle of marathon" was one of the great event
in ancient Greek history.
Few Spartan soldiers bravely fought for their nation, democracy, and justice.

Ooops! Evaded by a narrow shave?!
IMG_8230.jpg
BI 「5機編隊で思い切って5万ftまで昇るぞ!」
   「隊長、上空に旅客機が!」
   「うを危ねぇ!全機反転!」
B777
   「航空祭のブルーインパルス、上から撮ったれ!」
  「やめて下さい、何をなさるんですか機長!」

これ、この前後には機内からBIが見えるはずだけど、どんな風なんでしょ。
Air to Airショットとか投稿したらJ-Wings一年分げと確実だと思うのですが。
そういや機内のデジカメが100%解禁になったそうでテラウレシス、
これでオールドカメラを使ったと毎回書く必要がなくなった(意味深)。

Beautiful fall
IMG_8231.jpg
Ohhhh, beautiful, magnificent! Whole planes fall on Fall blue sky.
If I had 800mm cannon, I could've taken more powerful one,
but this picture is also very good!

Le etoir grand
IMG_8004 (2)
最近10年近く絶えて久しかった小松の快晴に観衆も大喜びです。
小松の月刀少佐 「小松で青空バックのBIを、我々は6年間待ったのだ!」
日本アルプスの廃寺 「晴れた!小松が晴れた!」

スタークロスは比較的低い高度で大きな図になるので、
広角でしゃがむ、できれば仰向けで撮りたいところ。

Main casts
IMG_8447_20141005113805dcc.jpg
2 special livery Eagles made sharp shadows.
Took ace shots, played with friends, and got many souvenirs...
This airshow must be my best 5 Japanese airshow in my life.

Toeing
IMG_8416_20141005113804c67.jpg
さて飛行展示は終わりましたが、外来機の帰投を観察します。
この写真では整備員に注目しましたが、
F-2にピントを合わせた写真も同じくらいグッド。
人と飛行機の関わりでどちらを主体として見せたいかの違いです。

RF-4E
IMG_8529_2014100511380671e.jpg
Scramble? No, no, he merely runs in front of F-4, Hahaha.
Few years ago, I could see 2 F-15 flight, 1 F-4 and 1 F-2 flight.
However, nowadays only F-2 or F-4 flies...(・ω・`).

F-2B 3sq
IMG_8611.jpg
徐々にエプロンをローラーされて後退しつつ撮影。
離陸直後に長時間のナイフエッジ、なにそれ凄い、カッコイイ!
イマイチ縁のなかったF-2ですが今年は岐阜と築城と百里観閲式に行くので
どれか当たるやろJK。特に築城の60周年塗装に期待。
ときにこのとき、REMCATの前でロープを束にしてた自衛官さんが
面白い編み方をしてたので何ていうのか聞いてみた。
海自の人に教えてもらったそうで、ダブルノッチ編み?だったかな。
お試しでロープ片づけをちょっと手伝わせてもらいました。あれw?

Cargolux B748F
IMG_8088 (2)
実は小松基地、離陸直後に海側に捻るので旅客機も捻りが撮れます。
ボートを出すなら不審船対策必須だけどね!

ここでめぼしい帰投もなくなったので
総火演の恩人でもあるところの友人TK氏が来るまで航空博物館へ。
売店のおばさまにご挨拶して物色してると、
ぬ、ぬぁんと!去年の入間航空祭で買いそびれた
デジタル迷彩ショルダーバッグが一個だけあるじゃまいか∑(・Д・)!
値札がついてなかったので「お手柔らかにお願いしま~す(^^ゞ」と言うと
ちょっと引いて下さった。毎年名前も覚えて下さっていて、有難うございます!

 TK氏と合流してとりあえずブックオフで立読みしながら飯屋を検討。
この記述、知ってる人は場所のイメージつくけど知らん人は置いてきぼりやね笑。
焼き肉むさぼってスーパーで酒買って部屋で恒例のヲタ会じゃー!
総火演のお礼にREMCAT製作所謹製の1/72 10式戦車を贈呈し、
持参した『アンツィオ戦です!』と『風立ちぬ』を観賞です。
堀越次郎って 地主の息子・東大卒・三菱航空機入社・
零戦主任設計技師・美人嫁ウハー ってどんだけウルトラチートだよ。
 翌朝に仮面ライダー兜の最終話見たけど、
去年同じシチュエーションで1話を見ただけなので何が何やら。
で、次回の仮面ライダーは刑事でライダー、仮面ライダードライブですって。
刑事でライダーってこっちもハイパーチートに最強じゃね?!
9時頃おいとま、TK氏今年もありがとう、またヲタろうず!

ANA B772
IMG_8126 (2)
毎年ここで 「なんじゃこの無駄に良い天気はぁ(゜Д゜)!!」
と叫んでましたが(去年の記事参照)、今年はそれもなし。
まぁ、今日の方がより良い天気だけどねw。
BIは8時前に帰ったらしいので、B7を1機だけ撮りました。

で、今年も北陸の日本酒と地元グッズを山ほどゲット!
6本はさすがに買いすぎとの誹りを免れなくもない。
空港から高速へ行く途中に最初に通るガソリンスタンドで
燃料フルチャージしてRTB、7時間の長距離フライトです。
高速入り口と石川県を出る時と北陸を出る時に
「ホシキラ」をかけながら一回ずつ ありがとうございましたー!!
とお礼を叫ぶのが俺のジャスティス。

Mt. Myoko
IMG_8167 (2)
On the way to my base, I passed Mt.Myoko.
This mountain stands between niigata and Nagano prefectures,
For train enthusiasts, this Myoko is famous as an express name,
and for battleship funs, as an IJN heavy cruiser or JMSDF Eagis.
IJN gave heavy cruiser the name of mountains,
and "Myoko" was build in 1930's with 3 sisters.
They all battled in the pacific, and lost without Myoko.
She was very beautiful, please see in wikipedia.

Le petit prince house
P9212502.jpg
群馬の峠道(急カーブと6度傾斜が連続して結構スリリング)を通り
練馬まで40kmのところで急に車列が止まったので事故かと思ったら、
これが日曜夕方のデフォルト混雑だそうで。
ほとんどは東京が目的地じゃないのに、全部東京に集めるからこうなる。

面白そうなSAがあったので寄ってみました(一般道からも入れる?)。
星の王子様とサン=テグジュベリ関連のグッズが沢山。
サン=テグジュベリって童話作家としてソフトなイメージで通ってるけど、
実は遥かに硬派の武闘派だったんだよな。夕陽と鱗雲も綺麗でした。

As a result, Perfect it is!!
IMG_8657.jpg
というわけで今年は特に素晴らしかった小松航空祭でした!
先生、今年もありがとうございました!また来ます、必ず!!

It was only 2days short travel, but I was exicited very much!
Komatsu city and Hokuriku area is my favorite area!
My first favorite city is Osaka, my hometown.
The second is Tokyo, because I studied in the Univ. of Tokyo.
Komatsu is third, but best without anterior 2!
I shall return, no, I must return!!

それでは次回予告、多分百里ネタです。
See you again~ノシ!

1409小松航空祭-小松の空の勇者たち2014-

 HeyyyyHaaaa!!!
Hello, everybody, how are you?! Me? I'm very fine!
I'm very happy because I can show you off excellent photos today!
I went to Komatsu Airshow 2014 last month.
Komatsu AB is in Hokuriku area, there is many rainy days through a year.
I've been to Komatsu airshow 5 times from 2008
but weather were rain or dirty cloud every year.
However, this year was sunny at last!
OK, let's be witnesses of the best performance!

Komatsu city
P9202438.jpg
Komatsu city is the second biggest city in Ishikawa pref,
180 thousands people lives in there.
It is binded by huge mountains and deep blue Japan sea.
There are rich land for agriculture, good fishing point,
and residents have grown up traditional cultures.
Komatsu and Hokuriku area don't have luxary theatre or shopping centre
but you can find many good point for human!
I lived in Komatsu city for 1 year, it was very good time.

Battle station!
P9202441.jpg
今回は小松航空祭6回目にして初の試み、会場外からの撮影です。
毎年会場から同じ演技を高め遠め腹メインで見るのに飽きてきたので
ファンの皆様に色々聞いたところ、空港側が凄まじく良好な撮影環境とのこと。
しかも基地部隊の演技からブルーインパルスまで2時間の間がある事から、
折り畳み自転車“晴嵐くん”での機動戦を企画。
ナイトフライトで気温11度(!)の松代を抜けて工場に駐車、
正門前をスルーして、まずは空港駐車場に来ました。

Opening flight
IMG_6123.jpg
First, opening flight.
Ordinary, Japanese airshow starts from this performance.
Some planes took off and fly pass by the formation.

Komatsu AB is a strategic point of Japanese air defence.
2 F-15 SQ covers most of Japan sea area,
looking out suspicious planes from hostile countries.

3 formation
IMG_6142.jpg
M様はじめ、百里でよくお会いするファン様達と談笑しつつ
編隊飛行をマターリ撮影。この時点では空港側はまだ曇り。
しかし徐々に海側から晴れ間が広がって来ました。
ここで思い出した様に小松空港七不思議(たしか)その4、
小松の天気は晴れでも雨でも海側から変わる。

Big delta
IMG_7912 (2)
Komatsu fighters show 8 formation every year, but only 6 this year.
I heard that 16 formation 10 years ago, unbelievable!
Interestingly, this delta is not exact delta shape.
To be seen exact delta from audience, they make pretty tilted triangle.

Into the Sun!
IMG_7921 (2)
太陽を編隊が貫通、まさにライジングサンのイーグルデース!
太陽の黒点が見えますねぇ、いや決してパスファインダのダストではゲフンゲフン!
エアショーで機動飛行を撮ると、ローカル訓練では逆光を撮りたくなってくる。

Break the formation
IMG_6172.jpg
After passing on the airport, F-15s break formation orderly.
3 years before, F-15 mainly has 1 tank below its body.
Nowadays, they have 2 tanks below wings to watch wide area on the sea.

303SQ "Fighting Dragons"performance
IMG_6247.jpg
み~なさんお待ちかね~、いよいよ機動飛行の始まりデース!
今年は303SQ“ファイティングドラゴンズ”が最初にフライト、
見せてもらおうか、2010年度戦競優勝飛行隊の実力とやらを!

IMG_6313.jpg
Heyyyyyhaaaa!!!
2 long jet blasts warp blue sky, very powerful!!!
Airport parking is the centre of planes circling,
so I can take back shot very well!

Thief warning siren of parked autos were ringing
because jet sound of F-15 was tremendously big, hahaha!

IMG_6356.jpg
翼端ベイパーぴゅいーん。
8月に来た時は撮れなかった303SQのバックショットがバッチリです(^^)v!
あれ?そしたら8月来なくても良かったんじゃゲフンゲフン!
全ては結果論、2回撮れてうれしいじゃまいか!
ところで背中のピクセル迷彩にワンコが一匹。やる事が一々おもしろいw。

IMG_6397.jpg
0.1 second before high rate climb!
appearing vapor, red after burner, and tilting ladder show its move!
I wanted to take such shot, so very satisfied!

IMG_6425_2014100408324502d.jpg
通常塗装とペアでデモフライト、こちらも変わったベイパー。
ブワッ!ではなく、薄い霧の膜が翼上面を覆います。
ちゃんとガンガンベイパー出てんじゃん、
誰だよ小松は百里と違ってベイパー出ないとか言ったの?!
(オレオレ、かあちゃんオレだよ!)

IMG_6463.jpg
The best shot of 303SQ flight, and in 5th best of my F-15 photo.
Special livery F-15 chaeged to my direction with vapor!
I'll print this shot and get signatures of 303SQ pilots next year^^.

IMG_6526.jpg
下面も。このピクセル迷彩ってデカールだと翼端がシビアになりそうねぇ。
でも塗装するのは厳しいし、先に翼端縁1mmだけ塗ればいいかな?
むしろ背中の方が曲面が意外と大きくて大変そう。
え?イメトレですよ製作のイメトレ。
だってハセガワさん今ちょうど小松スペシャルのデカール作ってるんやろ?
千歳と三沢出したんやから小松も出すのがスジってもんやろ?
303・306SQの2機分入れて、1~2月頃発売やろ?
ボーナスでノーマルのSQマークも入ってるんやろ?
そしたら定番もう1機買わずに小松スペシャル2箱買うわ!
平身低頭一日千秋お待ち申し上げておりますm(_ _)m。

IMG_6576.jpg
100 degrees angled turn.
20m big metal flies in the sky such agilely, that's a power of science.
After WW2, Japan had prohibited from manufacturing airplanes for 8 years.
The age was the dawn of jet, so this blank was very immense.
I wish Japan develops superior engine
and build high quarity plane in future.

IMG_6607.jpg
ウフフ・・・キタワァ・・・ネ申画像キタワァ・・・d(゜∀゜`)
特別塗装機にみなぎるベイパーとか最高でしょktkr・・・。
日当たりが悪いとかその日の天候の細かい事は置いといて。

 303SQ "Fighting Dragons" performed excellent maneuver!
It was definitely the best flight in those 6 years.
Okay, next player is the latest JASDF plane, F-2 support fighter!

 豪快高速なフライトでネ申ショットゲットの303SQでしたっ!
次は岐阜からリモートでF-2が飛来、
目を凝らすと西側遠方から低空侵入する小型機がっ!

F-2 performance
IMG_6776.jpg
I saw F-2 demo in Komatsu AB last year,but very small...
So I wanna revenge today!
F-2 length is 16m, 20% smaller than F-15.
Its dark blue colour also makes itself very difficult to take a shot.
However, under the sunny sky, she flies very beautifully!

IMG_6779.jpg
あれ?F-2ってこんなに凄かったっけ(笑)?
ダダ曇りで遠くに飛んでるところしか見たことが無かったのですが、
近くば寄って目に見ると凄い機動性。ヒゲベイパーがイカス(・∀・)!
ヒゲと書いたので敢えて∀の顔文字を使ってみました。
MGほしいけど最近のガンプラって作らされてる感があるので敬遠。
もう何の話してんだよ・・・。

IMG_6787.jpg
Bottom view.
Japanese fighters are maintained well, re-painted everyday.
As a result, you can see some parts are different tone from the surround.
This paint pattern is very difficult to imitate on a model.
10cm diameter repaint is 1.4mm spot of 1/72 model...

IMG_6879.jpg
ちょっと逆光で印象派気味に。
ファン様達からはF-2小さいとよく聞くのですが、確かに小さい!
正確には主力のF-15とかF-4が大型機なのであって、
F-2も欧州戦闘機と比べれば標準かやや大型なのですが。
そう考えると双発の大型機バンバン買ってる日本って金持ちなんだな。

IMG_6885.jpg
F-2 has 20% larger wing than F-16 therefore much more agile than F-16.
Long vapor from LERX(Leading Edge Root Extension)is a trademark
of F-16s (F-16, F-2, FC-K, others) and F-18 series.
LERX increases uplift power efficiently,
but I think its white vapor might make plane itself be found in the air.

IMG_6930_2014100408345212b.jpg
テルミットプラス直撃、いそかぜ轟沈!
直径3kmの範囲を6000度の熱で焼却する特殊焼夷弾という設定ですが、
直径3kmが6000度なら爆風はその倍くらいの範囲に及びそうな気も。

IMG_6932.jpg
Sharp silhouette of fighter and rainbow coloured cloud,
I feel an aura of divinity!
Front light is unfavorable for spotting,
but it sometimes makes good impressive shot.

IMG_6964.jpg
AGG、急旋回と大暴れしたのちAB全開のハイレートクライムで帰投!
でも各務ヶ原まで100km強だから、すぐに着陸用意なんだろな。
来年はAAMx2+ASMx4+タンクx3で来てね~ノシ!


 次のフライトまでに少し移動して空港右手の土手の上へ。
見せてもらおうか、2009年戦競優勝時に
アグレッサーを秒殺した飛行隊の実力とやらを!(小松基地パネェ d>∀<)

306SQ "Golden Eagles" performance
IMG_7272.jpg
306SQ special livery comes on stage!
Yellow might mean the colour of SQ name and thunder in Hokuriku area!
By the way, F-15 doesn't have leading edge flap.
If there were flap, painter might have paid attention to internal mechanism.

IMG_7144.jpg
ウフフ・・・イイワァ・・・ネ申画像イイワァ・・・d(゜∀゜`)
特別塗装機がガバッと捻ったバックショットとか最高でしょJK・・・。
燃料タンクの特別塗装は8月には無かったし
前回より圧倒的に良い写真になって大満足です。

IMG_7451_20141004083520ff9.jpg
One shot during a roll, seems to be in spining or sprit S.
It flied just above my head by 600km/H,
so I kept focusing on F-15 with consentration.

IMG_7548_201410040835215cb.jpg
タッチアンドゴー遠景。空港デッキからだともっと山が目立ちます。
背景に雄大な山を入れて撮影できるのが小松の魅力。
冬には白一色の白山をバックに撮れますが、
スタッドレス捨てたから冬場の遠征は無理ねぇ。

IMG_7656.jpg
High speed pass with after-burner on!
Dark gray fuserage and orange fire made a good contrast.
I'm looking forward to getting this livery model!
Hasegawa model corp. already released Chitose and Misawa special,
so it must do Komatsu special.

IMG_7738_20141004083614f19.jpg
ダウンウインド側へ翼端ベイパーぴゅいーん。
いや~、前日夜までどっちに行こうか考えていましたが
飛行機撮影ジンクス「攻めの姿勢が良い写真を生む」が炸裂。
空港側を選んで大正解でした。
ちょうど空港駐車場を中心に旋回するので、
順光バッチリから逆光印象派までガンガン撮れましたYO~(^^)v!

ところで撮影中に足を入れ替えてグルグル動くのって難しいですねw。
ただ体転換するだけなら簡単ですが、
回転しながら軸足一本でフレーミングを安定させるのが難しい。
徐々に体重を後ろ足にも移せばいいのか?
何にせよ来年から午前中は空港側一択であります。

 このあと編隊飛行があったのですが、
今年は何故かオープニングが6機で編隊飛行は3機。
三方向ブレイクでもやるのかと思ったら本当にタダの編隊飛行でした。
午前のフライトを終えて駐車場ポイントで一旦解散、
百里の皆様、またお会いしましょ~(^^)ノシ!

 で、会場に向けて晴嵐くんをキコキコキコ・・・
折畳みって車輪が小さいので中々進まないし地面の段差がモロに響きますね。
駐輪場に止めて会場に入り、BIと地上展示を撮ります。

 After taking maneuvers, I moved into AB by folding bicycle.
The weather became good sunny, that's for airshow!
During waiting for Blue Impluse, I took static display,
got signatures of pilots, bought souvenirs and so on...

それでは次回後編、「Bravo, Komatsu AB」、お楽しみに~ノシ!
プロフィール

REMCAT

Author:REMCAT
飛行機を撮る、飛行機を造る、飛行機に乗る、飛行機を飛ばす…
飛行機が大好きで夢にまで見るREMCATのブログです!
REMは夢を見る睡眠状態、M+CATが有名艦上戦闘機に近いので。
飛行機に限らず趣味のある人 大歓迎です!

F-
最新記事
カテゴリ
最新コメント
月別アーカイブ
最新トラックバック
検索フォーム
RSSリンクの表示
リンク
ブロとも申請フォーム

この人とブロともになる

QRコード
QR