1411岐阜航空祭-檄!航空飛実団!-

November passed very rapidly and December comes.
I went to Iruma, Gifu, and Tsuiki airshow, all excellent!
Today, I'll show you off pictures from Gifu airshow.

 みなさまこんにちは、REMCATでございます。
予告とタイトルが変わっとるやんけとか細かいことはさておいて、
今回のお題は岐阜基地航空祭です。
博物館の記事もやるなら「岐阜とセット(ギフトセット)」
というタイトルにしようと思ってたんだよね(ネタごと楽屋落ち)。


前日土曜に入間・百里方面からお越しのM様・W様部隊に合流して
まずは各務原航空博物館を見学、夜は公園で酒盛りです。
車中泊させていただきましたW様、ありがとうございましたm(_ _)m。

The dawn of airshow!
PB232678.jpg
0200に行動開始、博物館駐車場待ちの車列に並びますが、
この時点で数十台並んでるのってどうなのよ(・∀・;)。
0630に駐車して本日の撮影ポイントに移動です。
今回は撮影派の王道であるところの博物館側の田んぼに展開、
放射冷却(`・ω・´)シャキーン!朝日が昇ります。

TRDI F-4EJ “60th anniversary”
IMG_1628.jpg
As I said many times, 2014 is 60th anniversary of JASDF.
Gifu AB produces F-4EJ with old colour.
F-4EJ was painted by gross white
to reduce the resistance of air friction in its first time (1970~1990).
In 1990, contribution of smooth surface seemed to be lesser
than that of rough camofrauge surface, colour scheme was changed.
By the way, this "Modex 301" is 43 years old.
I can't believe that over 40 years plane can fly!

TRDI F-4EJ “60th anniversary”
IMG_1936.jpg
60周年記念塗装ktkr!
導入当初の塗装を復刻再現して目立たない銀文字で60周を記入、
予行の時には帰宅してようやく気付いた地元ファン様も多かったとか(笑)。
F-4の旧塗装どころかT-2が飛んでいるのも見た事が無いREMCATには
一周回って逆に新鮮です。

Rolling T-7
IMG_1967.jpg
Very small, that's T-7.
The first plane on which JASDF new pilot rides.
Its predecessor T-3 was reci-prop, and this one is turbo-prop.
By the way, at the time of new trainer competition on 2000,
Pilatus was the other candidate.
I think PC-7 is much smarter than T-7, hahaha!

F-2A
IMG_2143.jpg
今年は小松の外来・観閲式・入間の特ペ・岐阜に築城とF-2の当り年。
F-2って三沢と築城ベースなので関東・関西から遠いんだよね。
数機しかいない岐阜基地でこんなに暴れるとは予想外でした。

F-15 high G turn!
IMG_2181.jpg
F-15 rolls with opening air-brake, so she can turn very speedy.
If too high speed, F-15 can't make compact turn.
On the other hand, it can't keep flying with too low speed.
Gifu AB is the R&D center of JASDF,
test pilot might know the limitation of flight envelope!

Midium size delta formation
IMG_0569_20141201100355412.jpg
朝の中型編隊。離陸したら行き掛けの駄賃ばりに各機そこらを2~3周、
編隊から別れた機はお帰りついでに再度その辺を2~3周するので
全機種のソロデモx2+編隊航過です。
岐阜航空祭のプログラムは「機動飛行・編隊飛行 x3セット」という
シンプルというか大雑把な記述ですが、密度がハンパありません。

Spread out 1
IMG_2235.jpg
Cool spread out!
However, if I stood 100m more west, I could have taken cooler shot.
I want to pursue better photo, there is many point to be improved...!

Spread out 2
IMG_2329.jpg
航空祭に行く前には地元ファンさんの日記を見ることを強く推奨。
特に百里・小松・岐阜はヘビーなファンが多いエリアなので
ちょっとググればどんなふうに飛ぶのか事前情報を得られます。
このF-4のブレイクも博物館駐車場の方が良いと聞いて移動、
攻めの姿勢が図に当たると気持ちいいですね。

Gas station in the sky
IMG_2387.jpg
All refueling in the sky must be "Hot-fueling".
When Engine is eating fuel from tank-1,
KC-767 pours energy into tank-2?
i think this tight formation must be very difficult.
There is many turbulences at low altitude,
so tanker refuels friends at very high altitude.

Flying boom
IMG_2395.jpg
二次元擬人化創作では間違いなくシチュ固定なシーン(おっと来客だ
いくら高層で気流が安定してるっても、
この状態で1m四方以下の穴に給油管を差し込んだまま
何分もキープなんてどんだけ無理ゲーだよ。
エスコンだとある程度近寄ったらあとは自動なんだよね。
そいや最近エスコンの新作が出ない、PSPかDSで出ないかな。

TRDI  F-15J KaiⅡ
IMG_2430.jpg
Refuel accomplished, return to mission!
This F-15 is "KaiⅡ", means "modified second".
Appearance is almost same with "old" F-15J,
but avionics equipments are modified drastically.
High performance radar and computers are
the key of victory in modern air-to-air battle.

High G turn of KC-767
IMG_2463.jpg
動き自体は当然スローモーですが、
B6の大きさが戦闘機の比ではないので大迫力です。
小牧では給油デモのあと戦闘機が一周ずつして帰るけど、
あれって岐阜にKC-767が来て一周するのとペアなのね。

ときに小牧は周辺住民(変な単語だ)がうるさいそうですが、
さすがにB6を市街地上空で機動飛行させるのも如何なものかな(笑)。

T-4 aimed the sun!
IMG_2563.jpg
Oh, blinding (つДX) !!
Sun-shot is sometimes very impressive, but not good for your eyes.
I pursue plane and close my eye 1 second before the Sun comes into finder.
The daylight is too strong to see,
so you would better to take sunrise or sundown.

お昼休み中に知り合いのヒコーキファン様達にご挨拶廻り、
旅客機専門の方以外はほぼ全出席でした笑。
そう考えるとREMCATもヒコーキ友達が増えたものだ、
いつも方々の空港にてありがとうございますm(_ _)m。

Glistening F-15J
IMG_2622.jpg
博物館側は終日順光ですが、戦闘機は自分の周りを回るので
午後からは自分の左手側が逆光気味になります。
今気づいたのですがこのF-15、舵面位置と姿勢が真逆ですね。
この後の写真を見ると正立に戻ってたので、
旋回の最終ポイントで戻しに入ったタイミングでしょうか。

Glistening F-4EJ
IMG_2697.jpg
Whoa, beautiful! I stood at the centre of airplanes circuling,
so could enjoy many light condition.
This picture makes me remember that F-4 is made of metal.
Surface of F-4 is covered by rough dust paint.
This paint is mat, but reflects light toward specific direction.

Beautiful F-4EJ
IMG_2724_20141201100830bca.jpg
岐阜は改造されてないF-4EJを見られるとあって有名ですが、
遠目に見ると背中のアンテナが長くなってるので区別がつかない。
それにしてもこんな綺麗な背中ショットが普通に見えるほど
飛行機ヲタク症状が進行したら海外遠からじ、だ。
今年は異動があったし空自60周年だったから海外行ってないなぁ。
でもRIATは季節柄行けない部署だし(去年行って良かった)、
近隣諸国とかアメリカを狙うか・・・?

Big delta 2
IMG_0597.jpg
C-1 + T-4 x2 + F-15 x3 + F-4 x2 + F-2 x2.
It is very difficult to make such a big formation even by one type,
but this flight consists of 5 types, amazing!
Maybe, T-4 watches C-1 and decides its position.
F-4 watches T-4 and keeps its potion.
F-2 and F-15 also do and build this mass-flight.

F-15J KaiⅡ
IMG_2826_201412011008313e8.jpg
鋭い切り込みで旋回!岐阜の裏側最高やんけ(^^)!
キャノピ内部に怪しいアンテナを増設してメータも変更、
アウトリガー先端やインテーク横にもアンテナドームを装備してます。
風防前のIRSTカッコ良かったのになんで止めたし?

F-15J KaiⅡ
IMG_2855.jpg
Which do you think better the previous one or this one?
The previous shows F-15 very beautifully,
on the other hand, this picture is very powerful!
I think both are good d(`・~・´)b!

Zooom!
IMG_2866.jpg
幅1600ピクセルまでトリミングしてみた。
インテーク下げで作るときは上がり位置の汚れがマストですね。
もっともハセガワのインテークは常に上げっぱなしですが。
ついでに最近フルサイズ機の画像をブログで良く見かけるのですが、
驚愕の高精細画質ですねぇ。フルサイズで今と同じ距離を出そうと思うと、
EOS5DMarkX + EF500でしょうか\(^0^)/。
まずは自分のフレーミングと試行錯誤力を鍛えた方が良いですけど。

Metal and fire
IMG_2868.jpg
The problem we are now facing must be resolved
only by the metal and fire!
Well, that's an imitation of Bismark.
Actually, it was iron and blood that he said.
Anyway, this shot seems very nice (^^)!!
The texture of metal surface reflects sunshine beautifully
and after-burner burns powerfully!

Occupied 2/3 of the sky!
IMG_0629.jpg
The last big formation occupied 2/3 of the sky.
The programme of Gifu Airshow is only 3 lines as below.
08:00 formation and maneuver
10:00 formation and maneuver
13:00 formation and maneuver ・・・∑(゜ω゜)too simple!
Despite of this rough programme,
every planes fly very powefully during making formation.
I think Gifu airshow is very exciting and reccomendable!

F-2 high G turn!
IMG_0648.jpg
編隊を離脱した機体が順に機動飛行をして着陸するのですが、
このF-2の突っ込みは凄かった!
小型のはずのF-2が画面いっぱいに拡がりました。

だがここで70Dに大きなダスト発生、何じゃこらぁ∑(゜Д゜♯)!
F-2がちょうど頭上で旋回上昇を3周した後だったので、
上に向けた時にカメラの箱内部から降ってきたか?
慌てて328を7Dに付け替えて続行、久しぶりの組合せです。

C-1 high rate climb
IMG_0809.jpg
観閲式以来よく見かけるC-1初号機。
相変わらずの機動性でハイレートクライムかと思いきや、
画面に収まりきらない時のお約束で対角線クライムです(^^ゞ
配備当初はこの塗装を標準にしようと考えていたそうですが、
さすがに目立つので通常の三色塗装になったとか(順当な判断だ)。

C-1 rolling
IMG_0820.jpg
The successor of this plane C-2 planned to fly today,
but cancelled by a minor trouble....damned!
I wish the alarm lamp also has been broken, hahaha!
She will fly actively at the next year!

F-2 rolling
IMG_0924.jpg
最後にF-2テスターカラーのB型がブレイクして演技終了っ!
通常塗装・赤青A型・赤青B型を撮れて大満足でしたっ!
M様・W様御一行とは名鉄線の岐阜と反対側一駅に送って頂いてお別れ、
今回もお世話になりまして、ありがとうございましたっm(_ _)m!
名古屋経由で帰宅、手取川(石川の日本酒ね)で祝杯じゃ!

今回は終日基地外からの航空祭という初の試みでしたが
見事大成功、これはぜひまた行きたいですね。

Okay, I could enjoy many active flights under sunshine.
It means that today's airshow was success, perfect!
My foreign aviation friends sometimes say
that Gifu AB is best in Japan, it is probable.
It has all planes in JASDF, flights are attractive.
The only shortage is the accessibility, but some other ABs too.
I want to go again next year!

 それでは次回、築城航空祭に先立ち佐世保に行きました。
1411佐世保-あしがら改二はよぉ- お楽しみに(`・ω・´)ゞビシッ!
 ちょ、本当にこのタイトルでやんのかよwww
スポンサーサイト

コメントの投稿

非公開コメント

No title

岐阜航空祭で、現地飛び入り参加させていただいたiです。
m氏に、ここを教えてもらいました。

いろいろな場所での撮影に、驚いています。
このページを定期的に訪問します。

よろしくお願いします。
プロフィール

REMCAT

Author:REMCAT
飛行機を撮る、飛行機を造る、飛行機に乗る、飛行機を飛ばす…
飛行機が大好きで夢にまで見るREMCATのブログです!
REMは夢を見る睡眠状態、M+CATが有名艦上戦闘機に近いので。
飛行機に限らず趣味のある人 大歓迎です!

F-
最新記事
カテゴリ
最新コメント
月別アーカイブ
最新トラックバック
検索フォーム
RSSリンクの表示
リンク
ブロとも申請フォーム

この人とブロともになる

QRコード
QR