FC2ブログ

1412那覇-ちゅら島ヒコーキハンティング-

 Hello, everyone.
Okinawa continues and I went to spotting at the second day.
Naha airport runway is 18/36 and R/W 36 is better for spotting.
I woke up at 0800 and arrived before 0900,
A long embarkment places at the west side of airport,
it is maybe the best spot to take pictures of airplane in Naha airport.

 みなさまこんにちは、
EOS7Dmark2とEF100-400Ⅱが欲しい今日この頃のREMCATです。
7DⅡは流通も安定して徐々に値下がりしてるけど、
EF100-400Ⅱは第二次出荷がまだですなぁ。
どうでもいいけどEF2000って言うとすごい飛行機向けレンズっぽいねwww。
さて沖縄二日目は那覇空港でスポッティング、朝8時に展開です。

Good morning, Naha airport!
IMG_7009.jpg
今回の那覇遠征の目標の一つが風景写真。
特に海なので朝と夕方に期待して狙ってみます。
空港堤防に行くと既に人で沢山、おまいら、今日はまだ土曜だよ?
ついでに瀬長島に行くなら一旦空港に行ってタクシーを使えば
片道1300円位でスムーズに着けます。

2nd R/W is now under construction...
IMG_7004.jpg
The second runway is necessary to keep busy air operation
of Okinawa main Island, especially nowadays.
Originally, Naha airport is the pivot of air traffic
to/from Japan main land and many isolated island.
In addition, JASDF, JGSDF, JMSDF,JCG station there.
Furthermore, Chinese vicious challenges to Japan territory
is increasing very rapidly.
Thought of such situation, only one runway is unimaginable!

EVA A320w
IMG_8797_2015011000115366e.jpg
那覇に来るのは2009年から5年ぶりですが
機材・航空会社とも大幅に変化、エバーも当時いなかったはず。
台湾的鉄翼迷の間では最近日本のエアショーが大人気らしく、
三日間同じグループを見かけました。
台湾の知人も来ていたらしいので、ひょっとして3回ニアミス?

Peach A320 "Odd nose"
IMG_9160.jpg
LCC advanced those few years, and Peach is the most successful one.
Its base is KIX in Osaka, my homebase!
This plane has odd colour nose, maybe original one is in maintenance.
That's not big change, but give us a small happy^ ^.

FDA E-170 "orange"
IMG_9309_20150110001224989.jpg
FDAも来てるんかい∑(・ω・)!
そういえば12年小牧航空祭の編集と保存まだやってないや。
エアバンドを聞いてると混信が。
「え~、滑走路上を・・・『キャハハハハーー!、お母さーん!』」
「・・・あれ?すみません、いま混信ありましたでしょうか?」
「あ、はい、ありました」

どんなシチュエーションだよwww

Mandarin E190
IMG_9426_20150110001225c43.jpg
From Taiwan.
Airlines to Okinawa increased much more than 5 years ago.
In 16th Century, Okinawa was called Ryukyu island.
As it lay at the centre of North China sea,
Ryukyu prospered by transportation from/to Japan,
China, Southeast Asia and so on.
Time passed by but Okinawa is still the centre of trade and geopolitics.

Asiana B763
IMG_9441_2015011000122727d.jpg
意外と少ない韓国便。逆に台湾便はE190~A330まで5~6便来ていました。
沖縄なら近距離で気候も似てるし、お手軽に日本を楽しめるんでしょうか。

ときに最近よくある韓国人の何%が日本を嫌いっていう統計、
あまり意味がない気がするんですが。
韓国では反日教育を徹底しており親日が罪なんだから、
当たり前過ぎる結果を騒ぎ立てて両国の対立を深めてどうすんの。

Vanilla A320w "Yellow"
IMG_9486.jpg
Good. Vanilla's base is Narita, and I've been to NRT only 1 time in 2014.
I can't believe the passion of those who go 20, 30 times a year!
In addition, Vanilla tend to use B runway, so difficult to shoot.

JAL B772 "Eco jet"
IMG_9705.jpg
この日はどんよりベタ曇りベースで時々鈍い日差し。
嘉手納でお会いした百里のKさんと再度遭遇、ご一緒してました。
前日Kさんの第一声が「おーぅ、百里のM様の舎弟の人じゃ~ん」(笑)。
本当に行く先々でいろんな方にお世話になり、ありがたい限りです。

JTA B734 "Whale shark, blue"
IMG_9584_20150110001345404.jpg
This is a collaboration livery with Chura-umi (beautiful ocean) aquarium.
JTA is a subsidiary of JAL and its main airport is Naha.
Therefore, I can seldom see this livery in Japan main land.
If you can't see rare livery in your nearest airport,
what should you do? The answer is clear, GO TO ITS BASE!

JTA B734 "Whale shark, pink"
IMG_9817.jpg
シャオラアアァァm9(・Д・´)!!
羽田に中々来ないし来ても深夜とかこちらがタキシング中とかで
全然撮れなかったので、今回の旅客機ターゲット筆頭にしてました。
「こなければ策源地攻撃」はREMCATのヒコーキ撮影教則第2条。
併せて、「策源地攻撃で撮ると急に遭遇回数が増える」はヒコーキジンクスその5。

JASDF T-4 Blue Impulse 3rd
IMG_9034.jpg
Blue Impulse pilots sometimes waive their hands or raise fingers.
The pilot of this 3rd plane must raise 3 fingers, that's its style.

JASDF F-15J 204sq
IMG_7099.jpg
那覇ベースの204飛行隊が帰還。
スクランブル3回と式典もやったので、感覚的には平日並みに撮れました。
1飛行隊でスクランブルを1日3回は多いですね。
304飛行隊と対爆格納庫と2本目の滑走路と離島基地もう一つが欲しいところです。
石垣島か宮古島あたりに基地設備だけでも作っといて、
いつでも展開できる様にするとよいかと。
ついでに他部隊機含めてほぼ全機がAAM-5装備でした。

JASDF F-15J 201sq
IMG_7124.jpg
East China sea is one of the heatest spot in Asia,
but JASDF has only 1SQ (20 planes) in Okinawa.
It is very hard task to defend this wide range by 20 aircrafts,
because practise and maintenance must be done other than scramble.
Furthermore, planes are suffered from heavy salty wind.
Thus, 204sq borrows some planes from other SQs.
I watched 303, 304, and this 201.

JASDF E-2C 603sq
IMG_9368.jpg
最近新設された那覇ベースの603飛行隊、追加購入でE-2Dも買うとか。
いつも思うんですけど、E-2ってヘンなカタチ・・・(爆)。
いやだってワンコ顔で尾翼が4枚で皿背負ってるとかありえんだろ。
顔と言えばC-2はカピバラ、F-2はHUDが一つ目小僧。

Nice boat!
IMG_9802_201501100014256a4.jpg
The other side of embarkment.
Some surfers play on the waves (In December, crazy)
and small vessels rest in bay.
 
 ドン曇りでは1630には真っ暗になってくるので見切りをつけてRTB。
百里のKさんに赤嶺駅の漫画倉庫まで送ってもらい、Bookoffもハシゴ。
旅先では本屋と古本屋と模型屋はマストであります!
この日お世話になりましたKさん、ありがとうございました~!

 さてここからは航空祭後の帰便待ち時間中の撮影。
泡盛2本やらマンタTシャツを含む沖縄物産品を買いつけて、
良い頃合いになったところで吹き抜けテラスで太陽絡みです。
このために那覇の日没時刻を調べて直後の便を予約しました。

Shoot through the Sun!
IMG_7881.jpg
スカイマークが美事に太陽貫通、目が、目があぁぁ(つДX)!!
直接太陽を見ると目に悪いので、視界に入る直前で盲撃ちしてます。
ときに二本目の滑走路、建てるのはいいんだけど
工事のリグが海に立っててサンセット写真の美観を損ねますな。
必要なのは分かるので、早めに完成させてほしいっす。

Sunset time in southern island
IMG_7926_20150110001422df9.jpg
B773 departs to Tokyo.
I knew that the Sun sets just in front of Naha terminal,
so I tried to take scenary shots.
Scenary shot is partially more difficult than spotting,
because it depends on the condition of the weather.

Tianjin airline A320s
IMG_8013.jpg
マターリ風景写真を撮っていると、突如初見のエアライン登場∑(゜ω゜)!
地上はもう日が暮れていたので慌てて夜撮設定に変えてげと。
ときに中国語の発音だと“ian” は「イェン」です。
いつ見ても航空雑誌は中国の戦闘機に殲撃(Jianji)を「ジャンジー」って
読み仮名ふってるけど、誰か知ってる人いないのかよw!

Orion shows up to the night sky
IMG_7939.jpg
P-3C orion flew to the winter sky simultaneously with the constelletion Orion.
I was lucky because I could see this beautiful sunset
when I stood the best position for scenary shot.

Twilight shot
IMG_7962.jpg
2014年のREMCAT内ベスト写真10に選ばれた一枚。
沖縄ってスポッティングにも型式派にもミリ派にも優しい良いところねぇ。
本土から遠いけど東京からだと福岡にプラス30分程度だし、
もっとみんなガシガシ行こうず。

 というわけで沖縄遠征旅客機編は成功裏に終わりましたっ^^!
次回、いよいよ5年ぶりに参加の那覇航空祭です!
「1412那覇航空祭-南海の海鷲-」 おっ楽しみに~!
スポンサーサイト

コメントの投稿

非公開コメント

プロフィール

REMCAT

Author:REMCAT
飛行機を撮る、飛行機を造る、飛行機に乗る、飛行機を飛ばす…
飛行機が大好きで夢にまで見るREMCATのブログです!
REMは夢を見る睡眠状態、M+CATが有名艦上戦闘機に近いので。
飛行機に限らず趣味のある人 大歓迎です!

F-
最新記事
カテゴリ
最新コメント
月別アーカイブ
最新トラックバック
検索フォーム
RSSリンクの表示
リンク
ブロとも申請フォーム

この人とブロともになる

QRコード
QR